بررسی مضامین اساطیری و آئینی در آثار سلطان محمد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ال ناز خسروی
- استاد راهنما مهتاب مبینی
- سال انتشار 1394
چکیده
در دوران شکوفایی مکتب دوم تبریز سلطان محمد بسیار زیرکانه از نمادهایی برای به تصویر کشیدن اسطوره های شاهنامه استفاده کرده و به تعداد اندکی از داستان های خمسه نظامی و اشعار رندانه ی حافظ رنگی اساطیری بخشیده و از نمادها و نشانه ها برای باورپذیری بیشتر آن اساطیر استفاده کرده است. نشانه هایی برای روایت داستان های اساطیری که به بهترین شکل ممکن سرمستی های عاشقانه و رندانه، جنگ های خیر و شر، مرگ ها، دادخواهی ها و در آخر معراج را با تمامیت به تصویر می کشد. هدف ما بررسی اساطیر و مضامین اسطوره ای آئینی است و پاسخ به این مسئله که چگونه این مضامین را در نمادها و نشانه ها به روایت تصویر در آورده است. در این پژوهش به کنه معنای نماد و نشانه هایی پرداخته می شود که سلطان محمد برای روایت داستان ها و اساطیر از آنان استفاده کرده است. نظر به اینکه شاهنامه فردوسی و نسخه مصور شاه تهماسب، حماسه ای تاریخی و ملی و نیز یک اثر جاویدان و تثبیت شده جهانی است از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته شده لزوم شناخت هر چه بیشتر آن به شدت احساس می شود و ارائه عمیق و دقیق این اثر به زبان مطالعات و بررسی های معاصر بعد دیگری بر اعتلای شناخت این آثار جاویدان می افزاید. ضمن آن که در زمینه پژوهش های علمی و روش مند آثار نگارگری کهن ایران همچنان کمبودی عمیق احساس می شود. از مشخصه های بسیاری از نگاره های سلطان محمد وجود تضاد در مجاورت یکدیگر است هم او در آثارش به رقم پلشتی ها و زیبایی ها سود جسته و برای به تصویر کشیدن زیبایی، جوانی و عشق درخت شکوفان و برای پلیدی، مرگ، پیری درخت پاییزی و دیو و... که این نشانه ها در تصاویر وجهه استعاری یافته اند و خصیصه سبکی سلطان محمد هستند که در آثار نسل بعدی مکتب تبریز به وضوح دیده می شود. وفاداری سلطان محمد به متن اصلی فقط مختص خلق تصویر نیست بلکه ما را به کنه اسطوره و نماد راهنمایی می کند و با استفاده از ترکیب بندی غالب، منحنی نوعی نگاه و بینش دینی از وحدت به کثرت و بلعکس را هم دربر داشته است. روش تحقیق تحلیل محتوا، جمع آوری اسناد و مدارک موجود در ارتباط با موضوع مورد نظر و اطلاعات مورد نظر از طریق پژوهش کتابخانه ای انجام گرفته است
منابع مشابه
جانبخشی به طبیعت در آثار سلطان محمد
سلطان محمد یکی از بزرگ ترین نگارگران اوایل دوره صفوی بوده که توانسته آثارش را با تجاربی که در مکتب هنری ترکمانان داشته، به خوبی با مکتب هنری هرات درآمیزد و آثار بیبدیلی را در قالب مکتب دوم تبریز ارایه نماید. وی در دوران هنری خود، نوآوریهای بسیاری در حوزه نگارگری داشته که هنرمندان همدوره خودش و دوره های بعدی و حتی بسیاری از هنرمندان دوره معاصر از آن تاثیر گرفتهاند. از جمله این نوآوریها میت...
متن کاملمضامین اساطیری در کردة یکم رامیشت
یشتها بخشی از ادبیات اوستایی را تشکیل میدهد. پانزدهمین یشت اوستا، رام یشت نام دارد که یشتی است در ستایش ایزد ویو که یکی از ایزدان کهن قوم هند و ایرانی است و آن را همان ایزد باد میشمارند. بخشی از این یشت از یشتهای کهن است. مضمون این یشت مطالب بسیار کهن اساطیری است از جمله اسطوره گرشاسب و پهلوانی او.کرده (بخش) نخست این یشت از پیچیدگیهای واژگانی و نحوی خاصی برخوردار است و مطالبی اساطیری مربوط...
متن کاملمعرفت شناسی نور در آثار سلطان محمد
عنوان پایان نامه ی پیش رو « معرفت شناسی نور در آثار سلطان محمد» با محوریت اثر گرانمایه معراج حضرت رسول(ص) است که در چهار فصل کلیات، نور از منظر نظری، سلطان محمد تبریزی و نگاره های او و فصل نتایج و پیشنهادات تنظیم شده است.موضوع اصلی فطری بودن گرایش به نور و ارزشی بودن ذات نور مخصوصا در هنر نگارگری اسلامی، ایرانی که همیشه همراه با معرفت، شناخت و آمیخته با فرهنگ و ادب و عرفان بوده است.که به صورت ج...
مقایسه ساختار طراحی در آثار سلطان محمد و رضا عباسی
چکیده: نگارگران ایرانی با توجه به نوع نقاشی و عملی که انجام می دادند ترکیب بندی اثر خویش را انتخاب می نمودند. سلطان محمد و رضا عباسی دو نقاش معتبر زمان? خویش با استفاده از تمامی ظرفیت های خویش اثار خود را می آفریدند. سلطان محمد با وامداری از سنتهای پیش از خود نگاره ایی با ترکیب بندی و رنگ های دقیق آفریده است. در دیگر سوی رضا عباسی با توجه به شرایط زمان خویش رنگ را در کارهایش به کمترین حد ممک...
15 صفحه اولمضامین اساطیری در کرده یکم رام یشت
یشت ها بخشی از ادبیات اوستایی را تشکیل می دهد. پانزدهمین یشت اوستا، رام یشت نام دارد که یشتی است در ستایش ایزد ویو که یکی از ایزدان کهن قوم هند و ایرانی است و آن را همان ایزد باد می شمارند. بخشی از این یشت از یشت های کهن است. مضمون این یشت مطالب بسیار کهن اساطیری است از جمله اسطوره گرشاسب و پهلوانی او.کرده (بخش) نخست این یشت از پیچیدگی های واژگانی و نحوی خاصی برخوردار است و مطالبی اساطیری مربوط...
متن کاملبررسی پیوندهای برون متنی آثار قطعی سلطان محمد
ریشه مفهوم بینامتنیت و ارجاع های برون متنی در آثار ادبی و بلاغی قدیم قابل ردیابی است. اما زایش آن به صورت زمینه ای مستقل در بررسی متن های ادبی و سپس هنری پدیده ای به نسبت نوظهور در مطالعه زبان و هنر نیمه دوم قرن بیستم است. پرداختن به محتوا در کنار صورت و اهمیت دادن به عناصری که خارج از اثر به فرایند معناسازی کمک می کنند توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده و به نظریه پردازی های متعددی ان...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023